Tegenwoordig lijkt het wel alsof sociale media ons leven domineren. Iedereen zit regelmatig op Facebook, Instagram, YouTube en Twitter. We delen foto’s van onze vakanties en kinderen, verhalen, onze gevoelens en politieke opvattingen. Maar voor velen van ons zijn deze sociale media ook een fantastische zakelijke kans. Er zijn vele verschillende manieren waarop zowel individuelen als bedrijven gebruik maken van sociale media om geld te verdienen. In dit artikel bespreken we een aantal van deze manieren.
YouTube
YouTube is het grote videoplatform wat eigendom is van Google. Op deze website kunnen ‘creators’ video’s plaatsen. Alhoewel in de vroege dagen van het platform het vooral filmpjes van thuis waren of van huisdieren die opgenomen waren op slechte kwaliteit camera’s, zijn er nu echte filmmakers actief op het platform die hoge kwaliteit video’s maken. Natuurlijk is YouTube een ontzettend breed platform en daardoor zijn er vele verschillende niches waarin deze videomakers actief zijn. Je hebt vloggers, mensen die praten over financiën en mensen die fitness advies geven. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer.
Nu heeft YouTube verschillende manieren om geld te verdienen. Google heeft zijn eigen advertentie systeem en op die manier kun je als YouTuber door Google, advertenties laten plaatsen over je video. Nu verdien je niet gigantisch veel over deze advertenties maar als je een groot publiek hebt is het nog steeds zeer goed mogelijk om een fulltime inkomen te verdienen met deze videos.
Een andere manier waarop deze YouTubers geld verdienen is zijn sponsors. Dit zijn bedrijven die de videomakers vragen om hun product of dienst te promoten in de video. Hier betalen bedrijven per duizend views veel meer dan YouTube ’s eigen advertentie systeem. Daarom maken veel videomakers hier gebruik van. De laatste manier waarop je geld kunt verdienen is door een eigen product te verkopen. Dit is natuurlijk handig aangezien je de inhoud van je video’s kan aanpassen.
Instagram als fotoplatform is soortgelijk aan YouTube in de manieren waarop mensen geld verdienen. Alhoewel Instagram geen automatisch advertentie systeem heeft waarmee grote Instagrammer’s advertenties over hun foto’s of account kunnen plaatsen, wordt er wel veel gebruik gemaakt van sponsors. Zo heb je bijvoorbeeld veel kledingmerken, zoals Dsquared2 die gebruik maken van beroemdheden op Instagram om hun kleding te promoten. Als bedrijf kun je ook in plaats van sponsors je eigen advertentie creëren en die op Instagram promoten. Op deze manier proberen bedrijven nieuwe klanten via sociale media te vinden.